✔ Παρουσιάζει σημαντική καθυστέρηση στην ανάπτυξη του λόγου και της ομιλίας με βάση τα στάδια της τυπικής ανάπτυξης.
✔ Όταν δεν παράγει ήχους, στην ηλικία των 12 μηνών.
✔ Όταν δεν χρησιμοποιεί λεξούλες για να ζητήσει κάτι στην ηλικία των 18-24 μηνών.
✔ Όταν δεν σχηματίζει προτάσεις, στην ηλικία των 2-3 ετών.
✔ Όταν δυσκολεύεται να παράγει ή μπερδεύει ήχους σε μια λέξη.
✔ Όταν παραλείπει ή αντικαθιστά ήχους ή και συλλαβές σε μια λέξη.
✔ Όταν έχουν δυσκολίες στην ροή του λόγου, π.χ. επαναλαμβάνει τα πρώτα γράμματα ή τις πρώτες συλλαβές ή ολόκληρες λέξεις διακόπτοντας τη ροή της ομιλίας του (π.χ «κκκότα», «μαμαμαμά»), επιμηκύνσεις ήχων και μπλοκαρίσματα.
✔ Όταν δεν βρίσκει τις κατάλληλες λέξεις που χρειάζεται για να εκφραστεί.
✔ Όταν έχει δυσκολία συμμετοχής στο διάλογο.
✔ Δεν διατηρεί βλεμματική επαφή με τους συνομιλητές του.
✔ Δυσκολεύεται να επικοινωνήσει λεκτικά (με λέξεις) αλλά και μη λεκτικά (με χειρονομίες), με αποτέλεσμα να μην γίνεται κατανοητό από το περιβάλλον του.
✔ Θυμώνει ή γίνεται επιθετικό χωρίς λόγο ή για λόγους που δεν θεωρείτε εσείς σημαντικούς.
✔ Παίζει μόνο του ή απομονώνεται κατά την διάρκεια του παιχνιδιού.
✔ Επαναλαμβάνει λέξεις ή φράσεις που μόλις άκουσε ή έχει ακούσει πριν από ώρα.
✔ Αναστατώνεται όταν αλλάζει το πρόγραμμά του και η ρουτίνα του.
✔ Δίνει την εντύπωση ότι δεν κατανοεί εντολές.
✔ Δίνει την εντύπωση ότι δεν κατανοεί ερωτήσεις, δίνοντας συνήθως άσχετες απαντήσεις.
✔ Δίνει την εντύπωση ότι δεν προσέχει όταν του μιλάνε.
✔ Το παιδί σας δεν μιλάει ενώ εσείς πιστεύετε ότι μπορεί να μιλήσει και «χαιδεύεται».
✔ Το παιδί σας μιλάει επιλεκτικά όταν θέλει εκείνο ή σε όποιον θέλει.
✔ Διακόπτει διαρκώς και δεν περιμένει τη σειρά του.
✔ Όταν αφηγείται ένα γεγονός ή περιγράφει κάτι παραλείπει σημαντικά στοιχεία ή δεν διατηρεί μία λογική σειρά με αποτέλεσμα να μην γίνεται συχνά κατανοητό.
Όλοι οι ειδικοί υποστηρίζουν ότι όσο πιο γρήγορα γίνεται η ανίχνευση των προβλημάτων λόγου και ομιλίας τόσο πιο αποτελεσματική είναι η αποκατάσταση. Επίσης, τα προβλήματα λόγου και ομιλίας επηρεάζουν την επικοινωνιακή επάρκεια του παιδιού και την σχέση του με το περιβάλλον και τον εαυτό του. Ως αποτέλεσμα την εμφάνιση δευτερογενών ψυχολογικών συμπτωμάτων. Πρέπει να τονιστεί πως η μη έγκαιρη αντιμετώπιση των διαταραχών λόγου και ομιλίας μπορεί να οδηγήσει σε δυσκολίες μάθησης και σχολική αποτυχία.
Πηγή: www.selle.gr